The Hair Compass - Amsterdam

Babette de Vries, The Hair Compass:

“DE KLANT KAN HIER EVEN HELEMAAL WEG ZIJN”

IN: Na acht jaar zelfstandig ondernemerschap opende Babette de Vries onlangs haar nieuwe salon in Amsterdam: The Hair Compass. “Ik ontwikkelde een concept waarin reizen centraal staat. Alles draait hier om wereldse kleuren en geuren. Het bezoek moet een beleving, een ontspannende ervaring zijn.”

Babettes wieg stond letterlijk in de kapsalon, want ook haar vader zit in het vak. “Maar waar de meeste kinderen er dan van dromen om ook kapper te worden, riep ik al van jongs af aan dat ik later meerdere eigen salons wilde hebben. Een jaar of achttien geleden ging ik het vak in en acht jaar geleden startte ik met H&H Studio, mijn eigen salon in Badhoevedorp. Vorig jaar, na een groot event van motivational speaker Tony Robbins, besloot ik dat het tijd was voor actie. Dit was het moment om door te groeien. Samen met een coach keek ik waar mijn passie en mijn drive liggen en zo ontwikkelde ik met zijn hulp dit nieuwe concept.”

Goed aanvoelen

Ze verdiepte zich in wat de verschillende interieurbouwers doen en vervolgens koos Babette voor Inline. “Wat zij doen sluit goed aan bij wat ik wil. Bovendien sprak het me aan dat ze veel zelf bouwen en het contact was direct heel leuk. Ze voelden goed aan wat ik wilde.”

Goed advies kon ze wel gebruiken, want het Amsterdamse pand werd volledig casco opgeleverd. “Ik had een duidelijk beeld voor ogen over de uitstraling van de zaak en over de thema’s. Ik had eindeloos rondgekeken op Pinterest en had een aantal details die ik absoluut terug wilde zien in het ontwerp. Maar hoe? Ik had geen idee!”

Stap voor stap

Gaandeweg kregen de ideeën vorm. “The Hair Compass is gevestigd in de Rivierenbuurt en een deel van het pand wordt een schoonheidssalon. Hoewel het een groot pand is, is het zeker geen eenvoudige ruimte. Er staan twee steunpilaren in het midden en het is een echt Amsterdams pand; aan een kant van de salon zit een lastige schuine hoek vanwege een trap die door het pand loopt.”

Best een uitdaging dus om tot een mooi ontwerp te komen. “Er zijn verschillende indelingen en opstellingen uitgewerkt, maar één daarvan sprong er voor mij direct uit. Die is verder uitgewerkt en zelf ben ik in de showroom gaan kijken welk meubilair me het meest aansprak.”

Prachtig resultaat

Inmiddels is het interieur gerealiseerd en Babette is er dolgelukkig mee. “We hebben verschillende gedeeltes met elk een eigen thema. Het thema van het kleurgedeelte is het snelle en trendy New York. Bij het wasgedeelte werken we met het thema Bali, met geur en plantjes. De aparte dames- en herenknipgedeeltes kregen de thema’s Londen en Parijs. Ik had ook specifieke wensen, zoals een afscheiding met verticale houten staanders, ronde spiegels met leren banden eromheen en een ronde balie. Geen standaarddingen dus, maar overal zijn creatieve oplossingen voor gevonden. En dat probleem met die schuine hoek is nauwelijks nog zichtbaar. Er is een grote kast gebouwd, waardoor dit eigenlijk niet meer opvalt. Om een van de steunpilaren is ook een kast aangebracht. We kunnen hier producten en materialen in kwijt, maar het is ook de plek waar we het haar verzamelen. Dat klinkt simpel, maar eerlijk gezegd zou ik het zelf niet zo hebben bedacht. Voor dat soort oplossingen heb je echt de expertise van een interieurbedrijf nodig.”

“We hebben verschillende gedeeltes met elk een eigen thema”

Het gaat om het gevoel

De klanten reageren allemaal blij verrast op het concept en vinden het een prachtige zaak. “We zitten wel in een wat rustigere straat, dus het is zaak om nu onze naamsbekendheid verder uit te bouwen. Maar gelukkig weten heel veel mensen ons meteen al te vinden. Een enkeling zegt iets in de trant van ‘ik herken Parijs niet zo’ en dat kan ik me ook best voorstellen. Maar ik ga geen Eiffeltorentje neerzetten, het moet geen clowneske reiservaring worden. Het gaat puur om het gevoel, om de uitstraling.”

Stiekem denkt Babette nu alweer vooruit. “Ik wil kijken of ik mijn andere zaak in Badhoevedorp ook een make-over kan geven. Misschien iets minder groots, maar het zou mooi zijn als ik dit gevoel ook naar die salon kan vertalen. En het liefst open ik binnen niet al te lange tijd nog een tweede of derde vestiging.”

Eigenaar: Babette de Vries

Eigenaar salon sinds: 2018

Stijl interieur: “Modern, fris, open en toegankelijk.”

Specialiteit salon: “De liefde voor het vak. We leveren vakwerk én maken van een kappersbezoek een beleving, een ontspannende ervaring.”

Motto: “Vanuit de winkel op reis naar de mooiste versie van jezelf.”

Inspiratiebron interieur: “Verschillende landen en culturen. En ik heb heel veel op Pinterest bekeken.”

Favoriete plek: “Dat is ‘Bali’, de plek waar je de wasbakken vindt. Het geeft je echt het gevoel even helemaal weg te zijn. Er komt daar veel licht van buiten en het heeft iets intiems door de afscheidingswand van houten balken.”

Wat zegt deze salon over jou: “Reizen is voor mij persoonlijk heel belangrijk en dat hebben we meegenomen in het concept van de salon. En verder houd ik van licht en toegankelijkheid, dat zie je ook terug in de zaak.”

Salon: The Hair Compass

Oppervlakte:  120 m2

Interieurbedrijf: Inline kappersinterieurs

Opening salon: 17 maart 2018

Aantal medewerkers: 3 (2 kappers en een schoonheidsspecialist)

Werkplekken: 7 kaptafels en 3 wasbakken

Merk haarproducten: “Redken en GHD. En voor hoofdhuidmassages wordt gebruikgemaakt van etherische oliën van doTERRA.”

Reactie klanten: “Iedereen is super enthousiast. Veel klanten van mijn andere bedrijf komen hier ook een kijkje nemen en die zeggen stuk voor stuk dat dit echt een heel ander verhaal is, zo mooi!”

Meer projecten:

KNIPZ
Previous
Next
Kapsalon Linda
Previous
Next
The Hair Compass
Previous
Next