Raymond van der Steen:
Het interieur is stoer en elegant tegelijk”
In een Amsterdams winkelcentrum is Hairstudio Rayzers gevestigd. Grote ramen geven zicht op een eigentijds interieur. De combinatie van zwart staal en warme chocoladetinten werkt perfect. Een salon om je thuis in te voelen.
Raymond begon zijn kapperscarrière in Hellevoetsluis, waar hij twaalf jaar lang een eigen salon runde. “Dat ging super, maar ik wilde niet oud worden op die plek.” De hoofdstad lonkte en hij besloot in 2001 aan de slag te gaan als bedrijfsleider bij een salon in het toen nieuwe winkelcentrum Brazilië, in het Oostelijk Havengebied van Amsterdam. ”Een ideale locatie, aan het water. Toen ik hier kwam werken, was het gebied nog volop in ontwikkeling en waren er een stuk minder inwoners dan nu. Soms was het zo stil in de zaak dat ik twijfelde of ik er wel wilde blijven.” Maar dat gevoel was slechts van tijdelijke duur. Hoe meer mensen in de omgeving kwamen wonen, hoe drukker en gezelliger het winkelcentrum werd en de klantenkring van de salon groeide flink. “Het bruist hier echt. Toen ik de salon in maart 2013 kon overnemen, twijfelde ik dan ook geen moment. Maar het was natuurlijk een flinke investering, dus was het toen nog niet mogelijk om de salon te verbouwen. Wel maakte ik kleine aanpassingen, maar vorig jaar besloot ik dat het tijd was voor een grote make-over. Het interieur moest meer ‘smoel’ krijgen: ik wilde dat het mijn stijl zou uitstralen.”
Goede routing
Grootste probleem van het oude interieur was dat de ruimte niet optimaal werd benut. “Het was een ratjetoe en wat onrustig. De salon heeft een vier meter hoog plafond maar die werd verborgen onder een systeemplafond en de akoestiek was een drama. Dat waren punten voor verbetering. Ik wilde dat het interieur meer rust en elegantie zou uitstralen, met een stoer industrieel accent. Ook vraagt deze ruimte om grote, royale meubels die de hoogte van de salon benadrukken. Ik had een huiselijke, laagdrempelige salon voor ogen, met een no nonsense uitstraling, want zo ben ik ook. Niet teveel poeha.” Voor het interieurontwerp en turnkey verbouwing stapte Raymond naar Inline. “Michel Kiela van Inline kwam in de salon langs voor een eerste gesprek. Het klikte en we namen alles goed door. Vervolgens presenteerde hij een aantal ontwerpen: ik koos voor het ontwerp waarin de ruimte optimaal wordt benut. Achterin is plek voor de wasunits, waar wij luxere behandelingen zoals uitgebreide hoofdmassages geven. Als je naar deze plek toeloopt, daalt er een deken van rust over je heen. Dit komt ondermeer omdat het plafond in dit deel van de salon verlaagd is, waardoor de sfeer intiem aanvoelt. Ook draai ik hier geen muziek en de chemiehoek is niet zichtbaar voor de klanten, wat ook voor rust zorgt. Op de muren is metallic stucwerk in een zachtgroene tint aangebracht, die de ruimte een warme uitstraling geeft. De grote verkoopkast met geïntegreerde balie doet meteen ook dienst als roomdevider. Onze klanten hebben tijdens het wassen privacy, maar ze zijn niet volledig afgesloten van de rest van de salon.”
Meterslange kast
De salon is volledig op de schop geweest. “Het is tot casco gestript, zelfs de dekvloer lag eruit. Vervolgens is alles vernieuwd, van de airco tot leidingen en het lichtplan aan toe.” Het hoge plafond is zwart geschilderd. “Om de akoestiek beter te maken, hangen er akoestische witte panelen vanaf het plafond die geluid perfect dempen. Dat werkt niet alleen heel goed, het staat ook heel mooi. Blikvanger in het interieurontwerp vind ik de op maat gemaakte kast van drieënhalve meter hoog en zeven meter lang. Het is bovendien de grootste kast die Inline ooit heeft gemaakt.” Er is nu volop kastruimte: ik kan er mijn voorraad in kwijt, maar ook de werkkarretjes zijn erin weggewerkt. Hierdoor oogt de salon opgeruimd. Het heeft qua uitstraling iets weg van een bibliotheek-kast door de stalen ladder. De combinatie van de bruine frontjes en het stoere zwarte staal vind ik echt goed werken.” De hoge spiegels zijn midden in de salon geplaatst. “Het zijn royale kaptafels, de stalen frames lopen door tot aan het plafond. Er is veel afstand tussen de knipplaatsen en de stoelen hebben een prachtige cognac-kleurige bekleding. Ook de kappersstoeltjes zijn bekleed met hetzelfde materiaal. Het eindresultaat is nog mooier geworden dan ik had verwacht. De warme kleuren, het bijzondere interieur: het klopt gewoon. In de aanloop naar de verbouwing toe, had ik een erg goed gevoel over het project, omdat de samenwerking met Inline uitstekend was. Het is een bedrijf dat met je meedenkt, je krijgt snel antwoord op je vragen en wordt uitstekend begeleid. Dus toen de verbouwing van start ging, wist ik dat het goed zou komen. Dat gaf een geruststellend gevoel. Eindelijk heb ik een salon die mijn stijl weergeeft. Hier voel ik mij thuis.”
Eigenaar: Raymond van der Steen
Eigen salon sinds: 2013
Interieurstijl: “Stoer, warm en laagdrempelig.”
Specialiteit salon: “Kleuren.”
Filosofie: “Onze klanten nog mooier maken dan ze al zijn. Het kappersvak is het mooiste vak dat er is, je ziet meteen resultaat en mensen gaan met een goed gevoel naar huis.”
Inspiratiebron interieur: “Foto’s op Pinterest, ondermeer van oude fabrieken en de showroom van Inline.”
Typisch Raymond: “Vol passie en ik houd van hard werken.”
Meest trots met: “Dat ik in Amsterdam zo’n mooi bedrijf heb neergezet.”
Wat zegt deze salon over Hairstudio Rayzers: “Het interieur sluit nu aan bij ons hoge niveau van werken.”
Salon: Hairstudio Rayzers, Oostelijke Handelskade 1021 in Amsterdam.
Oppervlakte salon: 104 m2
Interieurbedrijf: Inline, www.inline.nl
Opening salon: 25 februari 2020
Aantal medewerkers: 4
Werkplekken: 6 knipplaatsen en 3 wasunits.
Merk haarproducten: Fudge, Fuente en haarkleuringen van L’Oréal Professionnel.
Reden verbouwing: “Het interieur was gedateerd en ik wilde er mijn eigen stempel op drukken.”
Resultaat: “Fantastisch, zo blij mee!”
Reactie klanten: “Lovend. Ik kan er niets anders van maken.”