Fiona Franchimon - Zeist

Inline verzorgt nieuw interieur Fiona Franchimon

Manhattan chique

 De salon van Fiona Franchimon in Zeist was uit zijn jasje gegroeid. Inmiddels is de capaciteit verdubbeld én hebben klanten het idee dat ze in Manhattan terecht zijn gekomen. Voor dit chique, maar tegelijkertijd toegankelijke interieur werkten eigenaren Fiona en Brian samen met Inline. “Vanwege de kwaliteit, maar ook omdat het een Nederlands bedrijf is”, vertelt Fiona.

Bij Fiona Franchimon Hairstyle Salon halen we alles uit het vak. Op de werkvloer, maar ook tijdens educatie, internationale Fashion weeks of fotoshoots. Daarnaast ontwikkelen we een eigen productlijn en wordt onze No 1 Hairpin in vijftien landen verkocht. Maar waar het uiteindelijk vooral om draait is dat we mensen graag op en top gelukkig maken en ze zelfvertrouwen geven. Onze enorme passie voor het vak en het altijd nastreven van topkwaliteit maken deel uit van het DNA van de salon. De uitstraling van het nieuwe interieur moest daar dus bij aansluiten.

We zijn tien jaar geleden op deze locatie gestart en het interieur, destijds ook verzorgd door Inline, zag er nog steeds goed uit. Vanwege de uitbreiding was het toch tijd voor vernieuwing. We hebben daarbij voortgeborduurd op dezelfde stijl, maar dan in een nieuwere versie. We kozen bewust voor Inline, want als je klanten altijd de beste kwaliteit biedt, dus moet je ook voor goede spullen en leveranciers kiezen.

Ik wilde vooral een warme, open en lichte ruimte, een plek waar klanten zich op hun gemak voelen. De salon is veel lichter en groter geworden, en dat effect wordt nog vergroot omdat het plafond eruit is gehaald. Toch heb je door de indeling niet het gevoel dat je in een enorme balzaal terechtkomt. Iedereen kan elkaar zien, omdat we hebben gekozen voor glazen scheidingswanden, maar toch voelt het heel veilig. Iedereen heeft echt een eigen plekje. Wat bijdraagt aan de sfeer is de keuze voor stalen deuren, waarvan het frame een gouden kleur kreeg. Dat staat heel chique.

In het ontwerp zijn klassiek en innovatief met elkaar gecombineerd. Er is gewerkt met materialen van nu, zoals die stalen deuren. Wij kiezen er graag voor om dingen net iets anders te doen. Dat geldt voor onze kniptechnieken, voor de productlijn die we ontwikkelen en dus ook voor ons interieur. Brian en ik hadden vrij goed voor ogen wat we wilden. Ons moodboard werd vertaald naar drie ontwerpen. We kozen voor de variant die het meest aansloot op onze eigen ideeën, maar dan wel aangevuld met de kennis van Inline. Hierdoor werden verrassende elementen toegevoegd, zoals de lambriseringen, om het sfeerbeeld verder te versterken. En door mijn verzoek om goudkleurige elementen toe te voegen, kwam Inline met het idee van de stalen pui in een gouden tint.

Op drukke dagen wordt de hele salon gebruikt, maar als het rustiger is of wanneer er een training of fotoshoot is, dan kan de salon door middel van de glazen pui in twee delen worden gesplitst. De reacties daarop zijn geweldig. Klanten vinden het leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen bij een shoot of educatie – we hebben intern onze Star Academy en bieden ook knip-, kleur- en stylingeducatie voor externe hairstylisten – en andersom vinden kappers of leveranciers het leuk om de actie op de werkvloer te zien. Ik ben er heel blij mee dat alles zo open en overzichtelijk is, maar toch met elkaar verbonden. Het is echt een kloppend geheel. Neem onze Hair Spa, onlangs genomineerd voor een Beauty Award. Die kunnen we helemaal afsluiten, maar dan wel weer met een glazen pui. Er gebeurt bij ons niets achter gesloten deuren.

Oppervlakte: 335 m2

Aantal medewerkers: 15

Aantal werkplekken: 18, 4 wasunits en 2 massageruimtes waaronder de Spa

Wensen vertaald naar droominterieur

 De interieurarchitecten van Inline luisteren goed naar de wensen van saloneigenaren en creëren vervolgens hun droominterieur. Elk ontwerp sluit daardoor precies aan op de stijl en doelgroep van de salon. Linda Glasbeek, interieurarchitect bij Inline, geeft een toelichting op het ontwerp van Fiona Franchimon.

 Fiona en Brian hadden goed voor ogen hoe de salon eruit moest komen te zien. Maar voordat we keken naar de sfeer, het kleurenpalet, de meubels en het materiaalgebruik, heb ik eerst gewerkt aan een goed indelingsplan. Daarna ben ik dat verder gaan invullen aan de hand van hun wensen. Ze wilden een lichte, rustige ruimte met accenten in goud, marmer en groen. De bestaande salon is grotendeels hetzelfde gebleven en daar heb ik dus op voortgeborduurd, zodat alles perfect op elkaar aansluit.

Niet alleen de wanden zijn wit, maar ook het plafond is eruit gehaald en wit gemaakt. In combinatie met nieuwe verlichting geeft dit de salon een veel lichtere sfeer. Toch is het zeker niet steriel, dankzij de combinatie met goudaccenten, het chique marmer, de prachtige houten vloer en het groen van de meubels in de wachthoek en het gebruik van planten. Dit alles geeft de salon een chique touch. De rust is ook gecreëerd door optimaal gebruik te maken van de grote oppervlakte. Alles is heel ruim opgezet, wat de salon een rustige, luxe en open uitstraling geeft.

Het meest bijzondere element zijn de deuren. Naast goudaccenten in bijvoorbeeld  de lampen en de kranen, hebben wij voorgesteld om de goudkleur ook door te voeren in de metalen deuren. Dit soort deuren zie je elders eigenlijk vooral in zwart of soms in wit. Ze geven de salon echt iets extra’s. Maatwerk, service, meedenken: het zit in het dna van Inline omdat we altijd weer iets moois willen afleveren dat helemaal in lijn is met de wensen van onze klanten. Ik denk dat we daar in het geval van Fiona Franchimon weer uitstekend in zijn geslaagd!

Meer projecten:

KNIPZ
Previous
Next
Kapsalon Linda
Previous
Next
The Hair Compass
Previous
Next