Akse & Co Vintage, industrieel en robuust

 In Inline Nieuwsbrief

Sander en Corinda Akse wilden samen een frisse start maken met een salon die klaar is voor de toekomst. Op het wensenlijstje: een unieke, stoere salon waarin het barbiersvak een eigen plek inneemt. Samen met Inline ontwikkelden ze Akse & Co, een concept dat helemaal bij ze past.

Sander komt uit een echte kappersfamilie en werkt al 23 jaar op deze locatie in Lopik. Zijn vrouw Corinda had een eigen salon in het Groningse Sappemeer, maar verkocht deze na zeven jaar omdat ze een relatie kreeg met Sander. Inmiddels werkt ze zes jaar in de Lopikse salon. “Het was tijd voor verandering”, vertelt Sander. “De laatste grote verbouwing was alweer zeventien jaar geleden. Sommige dingen waren aan vervanging toe. De airco bijvoorbeeld en daardoor ook het plafond en de verlichting. De ketel was ook niet meer goed. We besloten om het direct grondig aan te pakken en een eigen visie neer te zetten die helemaal in deze tijd past.” Corinda vult aan dat ze ook graag samen een nieuwe start wilden maken. “Een nieuwe salon, helemaal naar onze smaak en volgens onze ideeën. Een salon die klaar is voor de toekomst en misschien ook een nog breder publiek aanspreekt.”

Bekijk het interview van Sander en Corinda Akse met Michel Kiela

 

 

Uitgangspunten

Bij het ontwikkelen van de ideeën voor hun droomsalon bleken Sander en Corinda elkaar perfect aan te vullen. Sander is heel praktisch ingesteld en gaf aan wat hij belangrijk vond. Corinda vertaalde dit op een visuele manier. “We zijn wel heel veel samen op pad geweest om ideeën op te doen”, vertelt Corinda. Ik lette dan vooral op wat ik mooi vond en Sander bekeek dan wat praktisch was. Qua stijl heeft hij mij vrij gelaten en ik liet hem vrij op het praktische vlak.” In het begin had het kapperskoppel nog geen heel duidelijk plaatje voor ogen, dat is gaandeweg ontstaan. Maar twee uitgangspunten waren wel van meet af aan duidelijk. Het moest een meer open salon worden, dus niet een zaak waar je direct tegen een toonbank aanloopt. En er moest een duidelijk onderscheid komen tussen het dames- en het herengedeelte.

Verschillende materialen

“Het was direct duidelijk dat we zouden samenwerken met Inline. Daar was ik heel stellig in. Inline staat voor service en kwaliteit”, vertelt Sander. Samen met Michel Kiela, de directeur van Inline, en interieurarchitect Marieke zijn verschillende mogelijkheden besproken. Uit een stuk of vijf ontwerpen werden er twee gekozen om op voort te borduren. Na een paar maanden stond de indeling vast en is vervolgens nagedacht over de meubels en details. Corinda: “Bijzonder aan Akse & Co is dat we veel verschillende materialen hebben gebruikt. Meestal zie je bijvoorbeeld alleen hout of alleen wit, maar ik wilde én marmer én grijs én betonlook én steen. Ik denk zelfs dat dit voor Inline ook vrij nieuw was.”

3D visualisatie

De vraag rees natuurlijk wel of het niet te druk zou worden. “Daarom waren we heel erg blij met de 3D afbeeldingen en vooral ook de 3D visualisatie. Dat hielp heel erg, omdat je dan duidelijk kunt zien hoe het eindresultaat wordt”, geeft Sander aan. Het proces om van de eerste plannen tot het uiteindelijk ontwerp te komen is heel geleidelijk gegaan. Corinda: “We hebben er bewust de tijd voor genomen. We vonden het veel belangrijker dat het ontwerp helemaal naar onze smaak zou zijn dan dat we op een bepaalde datum moesten gaan verbouwen. Dan maar liever later open. Uiteindelijk hebben we er zo’n acht of negen maanden over gedaan.”

Arboregels

Tijdens het ontwerpproces heeft Inline veel tips gegeven. Sander: “Maar wat ons vooral opviel was dat ze zoveel ervaring hebben. Ze houden automatisch met heel veel aspecten rekening. De lade in de koffiehoek maken ze wat korter om een filter in het kastje te kunnen verwerken. Bij de positie van de kapplaatsen en de wasunits houden ze vanzelfsprekend rekening met de arboregels. Daar hoef je zelf dus helemaal niet over na te denken. Wil je een verandering aanbrengen in het ontwerp, dan wordt dat niet klakkeloos overgenomen. Ze denken echt met je mee en geven eerlijk advies. Dat vond ik heel fijn.”

Trots op alles

De verbouwing is uitgevoerd door lokale contacten, terwijl er in de vervangende unit van Inline gewoon door kon worden gewerkt. Na vijf weken konden de deuren worden geopend van de compleet vernieuwde zaak. “Het is eigenlijk onmogelijk om  één element te selecteren waar ik trots op ben. Ik vind alles mooi”, zegt Sander vol enthousiasme. “De zaak lijkt groter, er is een hele open sfeer en hoewel we één voordeur hebben, stap je twee verschillende ruimtes binnen. Het ene gedeelte helemaal gericht op heren en het andere op dames.” Corinda is vooral erg te spreken over de colour bar. “Dat is een fijne plek om even rustig wat dingen met een klant door te spreken. Bijvoorbeeld met een bruidje of een nieuwe klant. En wat ik heel leuk vind: ik hoor medewerkers regelmatig aan klanten vertellen dat ze er trots op zijn om in zo’n mooie salon te mogen werken. Geweldig toch?”

Recent Posts

Leave a Comment

Neem contact op

Onze chat is momenteel niet actief. Stuur ons een bericht en wij nemen zo spoedig mogelijk contact op.